Dec 2, 2008

Daei Perlu Berdakwah Untuk Diri Sendiri Juga


Dalam keheningan & kesejukan pagi ni(kat kelate hujan x berhenti), tiba2 terlintas dalam benak fikiran ni satu kata2, "para daei sepatutnya tidak lupa berdakwah utk diri sendiri jugak". Tidak ku sangka kata2 yg datang "split second" tu telah memanduku utk berfikir panjang & akhirnya membawa kepada tertulisnya "post" ni.

Teringat sepotong ayat Qur'an dlm Surah Ali Imran, yg bermaksud, "Dan hendaklah ada di antara kamu satu golongan yang menyuruh kepada ma'ruf & mencegah kepada kemungkaran, mereka adalah golongan yg beruntung"

Ayat ni sememangnya ditujukan khas kepada para daei namun harus kita ingat bahawa menyuruh kepada kebaikan itu bukannya hanya terhad kepada menyuruh org lain melakukan kebaikan & mencegah drpd melakukan perkara2 mungkar tetapi juga menyeru diri sendiri ke arah kebaikan & membenci kemungkaran.

Tarbiah diri sangat penting, jangan kita hanya pandai menasihati diri tapi lupa menasihati diri sendiri...sesungguhnya apa sahaja perkara yg kita lakukan ialah untuk mendapat keberkatan & redha Allah. Lebih2 lagi dlm berdakwah. Mampukah kita peroleh keberkatan dalam berdakwah jika diri kita masih tidak betul dan mahu membetulkan orang lain. Seharusnya dakwah untuk diri perlu seiring dengan dakwah untuk orang lain...ini formula terbaik.


Bekalan dalam jalan dakwah perlu di ambil berat kepada para pendakwah, antara bekalan yang utama (digariskan oleh Mustafa Masyhur dlm buku "Bekalan di Sepanjang Jalan Dakwah") ialah al-Qur'an, tafakkur, pedoman dari sirah nabawi, persahabatan dan amal salih. Namun bekalan yang paling penting ialah iman dan taqwa. Dan taqwa yg terbaik ialah apa yang membawa kita kepada Allah Taala. Analogi mudah, jika sesebuah kereta yg digunakan utk bermusafir kehabisan minyak dan tidak mempunyai minyak yg mencukupi, maka jadilah ia seperti potongan2 besi yang tidak berguna walaupun utk bergerak selangkah. Demikian juga org yg mengharungi jln dakwah ni, bila bekalan iman dan taqwa berkurangan dan tidak diperbaharui, maka jadilah ia bak jenazah yg kaku.


Namun dalam usaha kita berdakwah diri jangan kita lupa orang lain di sekeliling kita. Kerana esok2 (di akhirat) kita akan disoal oleh Allah Taala.

Teringat dgn kata2 seorang ustaz, "seorang abg naqib tidak seharusnya berpuas hati jika bejaya mengubah fikrah ahli usrahnya (cth fikrah hendoisme-taksub hiburan kepada fikrah islamiah) sebaliknya akhlak dan aqidah masih goyah".



Secebis pedoman buat sahabat-sahabat

abdulfattah: "Dalam usaha utk memantapkan diri kalau2 kena pegang usrah adik2 tahun depan. Insya-Allah, "next post", ana akan berkongsi bahan bacaan ana pula...jangan lupa komen kerana ini juga satu cara dakwah untuk diri sendiri"

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Komentar