Feb 17, 2010

Aku Marah Nih!!!



Apa gurau-gurau!!!
Hahaha...itulah antara yang aku masih boleh ingat semasa amarah durjana menguasai diri...
Ternyata apa yang berlaku samada yang baru berlaku atau dah lama dah berlaku sebenarnya satu petanda kepada aku bahawa aku ni hanyalah insan yang lemah dan TIDAK SEMPURNA, banyak kelemahan serta daif lagi...

Terbuktilah aku pun ada kelemahannya jua...
Aku cuma nak bawa korang semua lihat dalam beberapa sudut tentang apa yang telah berlaku yang menyebabkan aku marah...

Kalau aku tak marah...mungkin aku sendiri takkan sedar akan kesilapan aku dan sudah tentu 'sahabat baik' kepada amarah durjana ialah egois(tak nak mengaku salah da)...marah melepaskan suatu tenaga yang akhirnya aku akan fikir balik..betul ke aku marah ni???..bertempat ke aku yang silap???...

Kalau aku tak marah...orang lain mungkin takkan sedar juga kesalahan mereka dan fikir mereka aje yang betul...sekurang-kurangya bila ada orang marah, orang lain pun boleh berfikir secara analitikal dan kritikal tentang adakah aku salah atau orang tu marah tak bertempat dan boleh betulkan keadaan

Kalau aku tak marah...mungkin semuanya akan terpendam sahaja semua masalah dan menanti ibarat bom jangka yang didalamnya mengandungi bara amarah, egois yang memuncak dan mungkin serangan2 fizikal yang tak terduga. Dan cuba bayangkan apa yang akan berlaku jika bom ini meletup!!!



Walaubagaimana pun marah tu bukan sikap yang baik malah tak de pun dalam buku mana-mana yang mengkatogerikan marah sebagai sifat mahmudah...malah dalam al-Quran Allah berfirman:

"(Ingatlah dan kenangkanlah ihsan Tuhan kepada kamu) ketika orang-orang yang kafir itu menimbulkan perasaan sombong angkuh yang ada dalam hati mereka (terhadap kebenaran Islam) – perasaan sombong angkuh secara Jahiliah (yang menyebabkan kamu panas hati dan terharu), lalu Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada Rasul-Nya dan kepada orang-orang yang beriman (sehingga tercapailah perdamaian), serta meminta mereka tetap berpegang kepada kalimah takwa, sedang mereka (di sisi Allah) adalah orang-orang yang sangat berhak dengan kalimah takwa itu serta menjadi ahlinya. Dan (ingatlah), Allah adalah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu."

(al-Fath: 26)

Dalam ayat tersebut, Allah mencela sifat keangkuhan golongan kafir yang timbul kerana perasaan marah mereka apabila Islam mula berkembang luas dalam masyarakat.

Jauh sekali jika ada antara kita yang turut mahu dicela oleh Allah...tetapi menunjukkan bahawa kita manusia biasa yang tidak lari dari melakukan kesilapan, kadang-kala kita terjebak juga dalam kancah marah ini sehingga ada yang tidak terbendung...

Malah Allah juga mencela orang yang tidak menjaga hubungan baik dengan orang lain..

“Tidak ada dosa yang lebih layak dipercepat hukumannya di dunia, dan apa yang dipersiapkan Allah baginya di akhirat daripada tindakan kezaliman dan memutuskan hubungan silaturrahim”.

(Hadith Riwayat Ibnu Majah dan Tarmizi)


“Siapa yang ingin dilapangkan rezekinya dan dipanjangkan usianya, hendaklah ia memelihara hubungan silaturrahim”.

(Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)

Baru ku tahu betapa pentingnya menjaga hubungan dan menjauhi perkara-perkara yang boleh menyebabkan pergaduhan seperti marah...kadang-kadang bagus jugak marah ni..baru sedar sikit...

Untuk orang-orang yang aku pernah menghamburkan kata-kata amarahku...ku susun sepuluh jari mohon KEMAAFAN kerana...firman Allah:

“Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh.”

(Surah al-A’raf :199)

Tetapi barang siapa bersabar dan memaafkan, sungguh yang demikian itu termasuk perbuatan yang mulia.”

(Surah asy-Syura:43)

Yang paling penting...

“…menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain.”

(Surah ali-‘Imraan:134)

Betapa bersyukur sebenarnya aku dilahirkan sebagai seorang Islam kerana bersama-samaku sentiasa ada penduan yang diberikan oleh Allah Azza Wa Jalla, Tuhan sekalian alam sebagai bimbingan dalam usahaku mencapai redaNya...

Buat sahabat2, kawan2, aku cuma insan biasa tak boleh lari dari perasaan marah dan kesalahan...JANGANLAH DISEBABKAN KELEMAHAN INI PERSAHABATAN YANG TELAH LAMA TERJALIN BERKECAI BEGITU SAHAJA...bukankah itu gunanya kawan, jika aku melakukan kesalahan, seharusnya kawanlah yang menegur dan membetulkan diriku...Rasulullah S.A.W sendiri pun begitu menjaga hubungan persahabatan contohnya baginda tidak akan makan sekiranya orang-orang disekelilingnya tidak makan...masyaAllah, betapa Rasulullah mengamalkan susah sama susah, senang sama senang, kita pernah dok terfikir pasal ni??? Jauhkanlah sifat PENTINGKAN DIRI sendiri sebaliknya suburkanlah KESATUAN HATI antara kita...nasihat untuk diri sendiri jugak...InsyaAllah kita sama-sama perbaiki diri kita masing2...



Akhir kalam, hayati lirik lagu nasyid dari kumpulan in-team ni...syahdu & "keno atah muk0" org kelate kata...enjoy

Hah..kan best tengok sume org senyummm...=>
Let's spread smile (promote smile campaign miss yati) on friendship..don't angry-angry(ad ke bahasa ni??)...setiap masalah ada penyelesaiannya...
semoga ukhwah terjalin diredhai Allah...


Epilog Rindu

Bila bunga-bunga kelayuan berguguran…

Bagaikan pelangi selepas hujan reda
Indah berseri mewarnai alam
Beburung berterbangan riang berkicauan
Tiada lagi mendung semalam

Damainya di hati bila terpandang wajahmu
Manis senyuman menghulurkan salam
Lembut tutur bicara tersusun bahasa
Hapus sudah titis airmata

C/o
Kenangkan suka dan duka yang dilalui bersama
Indahnya kenangan yang pernah tercipta
Hindarkan persengketaan, jernihkan kekeruhan
Bara amarahmu jangan dinyalakan

Kasih dan sayang membentuk titian rindu
Menghubungkan hati yang lama terpisah
Mengeratkan lagi ukhuwah
Yang lama telah terbina
Bahagia dalam maghfirahNya
Oh… indahnya jalinan kasih sayang

C/o
Tidak sempurna iman, tidak bernama insan
Andai permusuhan dibiar berterusan
Leburkan keegoan, hulurkan kemaafan
Semoga sentosa dalam keredhaan

Epilog:
Tinggal duri-duri yang mencalar melukakan…


Album : Damba Kasih
Munsyid : In-Team
http://liriknasyid.com

Sumber http://www.hijjaz.com.my

Lagi best kalu korang layan video karaoke ni...enjoy2

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Komentar