Feb 28, 2010

Berubahkah Aku???

Berubahkah aku hanya bila ada sesuatu
Terus aku pulang pada sikap sebelum kuberubah
Hanya sekedar sesuatu tak berapa lamapun itu
Jarang kuterendap dalam sikap dimana kuberubah


Tuhan aku hanya manusia
Mudah berubah lagi dalam sekejap
Tuhan aku ingin berubah
Dan kubertahan dalam perubahanku

Lagu : Berubah
Nyanyian : edCoustic

Menangis aku bila dengar lagu ni buat pertama kali...sungguh syahdu dan menusuk sanubari, semoga menusuk iman aku juga...

Seolah-olah lagu ini ditujukan kepada aku...

Berubahkah aku yang dulunya tidak kenal sangat Islam tetapi diberikan oleh Allah Tuhan sekalian alam untuk memahami Islam, dulu tidak pernah kerap berjemaah di surau dan masjid, tetapi pernah diberikan oleh Allah untuk istiqomah berjemaah, yang dulunya tidak kenal usrah, ukhwah, jemaah Islam...tetapi pernah diberikan dan dikurnikan oleh Allah kepada aku untuk kenal semua itu

Aku sangka aku dah berubah tetapi hanya kerana ada SESUATU, terus aku pulang pada sikap SEBELUM KU BERUBAH, hanya kerana sesuatu yang KECIL aku gadaikan perubahan BESAR dalam diriku ini...berubahkah aku??? Hanya kerana SEDIKIT ujian daripadaNya, aku terus berpaling dan kembali ke TAPAK ASALKU...berubahkah aku???

Mungkin ini ujian dari-Nya untuk menilai seIKHLAS dan seTEPAT mana IKRAR dan JANJI yang aku lafazkan untuk agama ini...untuk mempertahankannya....untuk meletakkannya di tempat tertinggi...

Tiada siapa yang salah dalam hal ini, bukan sahabat-sahabatku yang cukup menjaga ikatan antara kami supaya tidak terlerai....bukan salah sahabat-sahabatku yang cukup banyak membantu diri ini sehinggalah aku boleh berjalan segagah ini...tiada ukhwah sehebat ukhwah yang antum tunjukkan...TETAPI semuanya salah diri sendiri...jika Allah mengkehendakkan aku lagi dalam perjuangan ini...aku akan tetap akan bertahan sehingga ke garis terakhir malah jika aku mampu, aku tetap mahu bertahan walaupun Allah tidak inginkan aku dalam perjuangan ini lagi...kerana aku sayangkan perjuangan ini...bagi diriku hanya mati yang dapat memisahkan aku dan perjuangan ini...aku akan tetap bertahan...

"...Bukan betapa besar perubahan itu yang penting, tetapi bagaimana mengekalkan perubahan itu lagi penting...."

Semoga Allah kurniakan kita semua sifat istiqomah dalam setiap amalan yang kita kerjakan...amin

Syukran kepada edCoustic untuk lagu yang sungguh syahdu dan penuh keinsafan ini dan akhi Muhriz Rahmat (Universiti Al-Azhar) atas video di bawah ni sehingga menggugurkan air mata keinsafan...jazakamullahukahiran kathira...hanya Allah yang mampu...




http://muhrizrahmat.blogspot.com

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Komentar