Jan 24, 2010

Hess's Law


Hess's Law stated that "If a reaction is carried out in a series of steps, the enthalpy change for the overall reaction will be equal to the sum of the enthalpy changes for the individual steps."

Because the the enthalpy change is an independent of path, and depends only on the initial state of the reactants and the final state of the products.

Hah...apahal pulak ni cakap pasal 'law' yang pelik ni???...for info inilah ilmu dunia yang saya dapat semasa sesi kuliah kimia bersama Cik Hjh Norhayati bt Sidek. Ternyata pada awalnya kuliah yang membuatkan saya hampir pecah kepala untuk memahaminya menjadi sesuatu yang menarik untuk diulas apabila saya melihatnya dari sudut yang berbeza

First, biar saya translate sikit apa yang dinyatakan dalam hess's law di atas: Ia menerangkan tentang sesuatu tindak balas kimia jika mengalami beberapa siri tindak balas yang berlainan tetapi kesemuanya menghasilkan produk atau hasil tindak balas yang sama, perubahan enthalpy atau haba yang diserap atau dibebaskan semasa tindak balas adalah sama dengan nilai haba yang diserap atau dibebaskan oleh setiap siri tindak balas yang terlibat. Wah...susah betul nak translate ni....mudahnya, sesuatu tindak balas tersebut tidak bergantung kepada apa yang dilaluinya tetapi hasilnya lebih diutamakan. Maka laluan untuk mencapai hasil tersebut boleh berbeza-beza tetapi mencapai matlamat yang satu.

Contohnya, matlamat kita ialah untuk dapat semua A dalam peperiksaan, berpandukan konsep yang dibawa oleh hess's law, cara atau usaha kita untuk mencapai semua A dalam peperiksaan itu tidak begitu penting tetapi yang paling penting ialah hasilnya kita dapat semua A. Maksudnya di sini, kita boleh menggandakan usaha kita, pergi kelas tuisyen dan banyakkan latihan atau kita juga boleh meniru dan menggunakan kabel agar kita memperoleh semua A dalam peperiksaan jika kita menggunakan konsep hess's law ini.

Boleh ke camtu???
Dalam Islam "Matlamat tidak menghalalkan cara" maka secara terang-terangan konsep yang saya rungkai daripada hess's law ini bercanggah dengan Islam apabila ia digunakan dalam cara yang salah. Sebab itu Allah menciptakan dunia ini dengan hukum...sebagai benteng dan panduan kepada manusia dalam mentadbir dunia ini. Maka kita diberi pilihan oleh Allah untuk memilih pilihan atau cara yang baik sahaja untuk mencapai matlamat yang baik barulah Allah redha dengan kita.

Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 208 yg bermaksud:

"Wahai orang-orang Yang beriman! masuklah kamu ke Dalam ugama Islam (dengan mematuhi) Segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; Sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu Yang terang nyata."

Samalah juga dalam dunia dakwah, matlamat dakwah ialah untuk menyampaikan ajaran Islam yang sebenar-benarnya sepertimana yang disampaikan oleh Rasulullah dan dituntut oleh Allah dalam al-Quran dan al-hadis. Matlamat utama semestinya untuk mencapai redha Allah yang sudah semestinya tiket ekspress ke syurga.

Maka, jika cara berdakwah kita bertentangan dengan apa yang dinyatakan dalam al-quran dan al-hadis, adakan Allah redah dengan cara kita itu.

Seorang ustaz pernah berkata kepada saya "tidak semestinya Allah izin Allah redha, dan tidak semestinya Allah tidak izin, Allah tidak redha"

Contohnya, kisah-kisah Nabi Allah yang diseksa dan dibunuh oleh kaum mereka sendiri seperti Nabi Salleh a.s dan Nabi Isa a.s, Allah tidak izinkan mereka dibunuh tetapi Allah redha dengan mereka kerana dakwah dan ajaran Islam yang dibawa mereka adalah sperti yang Allah perintahnkan

Manakala, kisah-kisah musuh Islam seperti Firaun dan Abu Jahal yang dikurniakan Allah kedudukan dan harta yang banyak, Allah izinkan mereka mendapatkan semua itu tapi Allah tidak redha dengan mereka kerana mereka menentang Islam.

Mahasiswa Islam perlu bijak mengatur strategi dakwah dan perlu berpandukan al-Quran dan as-Sunnah

Berdasarkan Hess's Law juga saya teringat akan kata-kata As-Syahid Hassan Al-Banna, pengasas Ikhwanul Muslimin, sebuah gerakan Islam di Mesir:
"Kita bukan pemula, dan kita bukan pengakhir kepada perjuangan ini, tetapi kita adalah mata-mata rantai perjuangan Rasulullah S.A.W"

Ini menunjukkan bahawa bila dan siapa yang membawa kemenangan yang perlu dirisaukan dan diharapkan kerana semua itu adalah ketentuan Allah (kun fa ya kun) tetapi yang paling penting ialah apakah peranan kita untuk memenangkan Islam. Mudahnya cara dan tindakan kita sekarang ini adalah yang utama. InsyaAllah kesatuan usaha (sum of the enthalpy changes) akan membawa kemenangan kepada Islam (will lead to the overall reaction).

Syukran Cik Yati (kanan, dua ke belakang) kerana memberikan ilmu yang berguna semasa kuliah kimia


5 comments:

ehsanhalim said...

wuh,mantap2...


nta ni mmg saintis islam yg haraki lah!

ni baru betul.

desekularisasikan science yg pelajari dengan Islam.

konsep Hess Law yg menghalalkan cara tu, mungkinkah satu jarum yg cuba diterapkan oleh illuminati?

hem2... kena buat kajian.

kita pun tak kenal Hess tu. Entah2 geng2 unfinish pyramid.

abdulfattah said...

ehsan: may be kot seikh, ni cma pandangan anda berdsrkan ilmu yg ad, boring2 sambil tension2 msa lecture kimia terfikir pasal ni...kena waspada dengan geng2 ni...'unfinish pyramid'?? nampakny nta tahu byk ttg iluminati ni...nnt share...kempen kenali musuh Islam!

ehsanhalim said...

kempen kenali musuh islam?

oh cantek idea tu.

mmg antara silibus yg penting kena katam.

mngkin kita kena present pada public kt surau nnti.

Dx said...

pandangan yang bagus....teruskan kajian

Unknown said...

mantap sangat cara anta berfikir subhanallah😍

Related Posts with Thumbnails

Komentar