Jan 10, 2010

Selamat Tinggal Lujnah TTK

بسم الله الرحمن الرحىم

Alhamdulillah, masih lagi Allah beri kesempatan untuk berupaya menulis di laman blog ini. Ternyata permulaan semester yang hebat dan semakin mencabar. Apa taknya semester ini saya terpaksa mengambil dua subjek 'content' iaitu Chemistry dan Physics dan ruang likup silibusnya pulak boleh tahanlah susah. Ditambah pula dengan praktikum yang akan saya hadapi pada bulan Mac nanti. Biasalah, sesuai dengan pengajian tahun ketiga saya di IPG yang hanya tinggal setahun lagi sebelum grad.

Dalam kesibukan akademik, saya terpaksa mengorbankan antara perkara yang penting dalam hidup saya iaitu melepaskan jawatan Ketua Lujnah Tugas-Tugas Khas Biro Agama dan Kerohanian JPP. Terasa berat, sedih dan takut sebenarnya bila saya tekad membuat keputusan ini. Kenapa nak 'quit'? Adakah istilah 'quit' atau berehat dalam jalan dakwah ini?

Bukan...
Tapi keputusan ini dibuat setelah saya mengkaji terlebih dahulu baik dan buruknya dan selepas saya berbincang dengan kawan-kawan dalam Biro. Memang tak dinafikan setiap benda ada masalahnya, setiap taklifat (tanggungjawab) ada bebanannya. Tetapi mana anda akan pilih sekiranya saya melepaskan jawatan dan membubar Lujnah TTK lebih baik daripada saya meneruskan gerak kerja Lujnah TTK. Namun ini bukan bermakna saya terus 'quit' Biro tetapi sebenarnya ia merupakan penstrukturan semula supaya gerak kerja Biro akan lebih mantap di masa hadapan. Saya sangat bersetuju dengan cadangan AMT Biro dengan meletakkan saya di bawah lujnah 3P dan menukarkan Lujnah TTK kepada Lujnah Riadah dan Rekreasi.

Ini antara sebab kenapa Lujnah TTK tidak relevan diteruskan sekarang ini:

1. Skop tugasan yang terlalu mencapah dan tidak berfokus. Kesannya, ahli sukar untuk menfokuskan gerak kerja kepada satu tugasan yang utama.

2. Lujnah yang baru dan ahli masih tidak faham akan skop tugasan. Pendak kata, ahli tidak tahu macam mana nak bergerak.

3. Portfolio Lujnah TTK tidak memenuhi bakat atau kepakaran ahli kerana terlalu luas skop tugasan dan tugasan yang berbeza. Contoh blog dan kebajikan.

4. Tugasan Lujnah lebih berfokus kepada pengurusan blog.

4. Kebanyakan ahli terdiri daripada daripada unit yang mengambil jurusan Pendidikan Jasmani

Melihat kepada yang disenaraikan, semuanya berbalik kepada kepimpinan. Jika baik kepimpinan maka baiklah orang yang dipimpin (pendapat saya). Maka terdapat juga sebab-sebab ini berbalik kepada saya, saya akui yang merupakan hamba yang daif.

Daripada Ibn Umar r.a., Rasulullah s.a.w bersabda, Tiap seorang daripada kamu adalah pemimpin dan kamu bertanggungjawab terhadap orang yang dipimpin.

(Riwayat Muslim)


Walaupun terpaksa membubarkan Lujnah TTK namun setelah secara syura oleh peringkat AMT Biro Agama dan Kerohanian JPP, melihat kepada pro dan kontranya, semua sepakat agar Lujnah TTK ditukarkan kepada Lujnah Riadah dan Rekreasi (R&R).

MasyaAllah hebat betul kekuasaan Allah...
Semuanya berjalan dengan lancar dengan secara syura Mohd Farhan Jamaludin (adik usrah) dilantik sebagai Ketua Lujnah dan mantan Penolong Ketua Lujnah TTK, Nor Suhana telah dilantik sebagai penolong Ketua Lujnah Riadah dan Rekreasi.

Pengwujudan Lujnah Riadah dan Rekreasi merupakan satu nafas baru dalam dunia dakwan IPG Kampus Ipoh dalam usaha merealisasikan Islam yang syumul. Ini juga suatu langkah dalam menjadikan Biro lebih tersusun dan sistematik dalam mendokong beban dakwah dan mentarbiah pelatih-pelatih IPG Ipoh.

100 % sokongan daripada saya dan semoga bekas-bekas ahli Lujnah Tugas-Tugas Khas yang akan menerajui Lujnah Riadah dan Rekreasi kelak akan lebih laju dan istiqamah dalam menyampaikan syiar Islam dalam arena sukan dan rekreasi. Buktikan bahawa Islam ada caranya dalam bersukan dan berkokurikulum. InsyaAllah usaha antum semua akan diberkati Allah.

Di kesempatan ini, saya ingin memohon maaf jika selama menjadi Ketua Lujnah TTK pernah melakukan kesalahan sehingga antum semua tersinggung dan terasa hati. Semoga Allah ampunkan kita dan menghitung amalan baik yang kita lakukan sepanjang bersama-bersama menggerakkan Lujnah TTK.

Bagi diri saya, InsyaAllah akan melaksanakan yang terbaik pula di Lujnah 3P (Penerbitan, Publisiti dan Penerangan). Tidak kira pada lapangan apa sekalipun kita berada yang penting kita sedia berkhidamat dengan ikhlas untuk Islam. Semoga Biro Agama dan Kerohanian JPP IPG Kampus Ipoh akan lebih mantap dengan penstrukturan ini dalam melahirkan biah solehah di kampus Ipoh. Takbir!!!!

Dalam kenagan Mesyuarat Lujnah TTK...saat mengatur gerak kerja demi Islam tercinta



Lawatan Penanda Aras Biro Agama dan Kerohanian JPP IPG Ipoh ke IPG Pantai Timur anjuran Lujnah Tugas-Tugas Khas




Bangga dapat bekerja bersama-sama dengan ahli lujnah yang cukup istiqamah daripada mula Lujnah TTK ditubuhkan sehinggalah ia telah dibubarkan. Semoga Allah juga bangga dengan antum semua! Amin


Teruskan Perjuangan demi Islam Tercinta!!!

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Komentar