Nov 16, 2009

Berharap Hanya Pada....

Bismillahirrahmanirrahim...

Di sini ada satu kisah:

Terdapat 3 orang yang saling tidak mengenali antara 1 sama lain tetapi dengan izin Allah mereka ditemukan di dalam sebuah gua. Tiba-tiba, pintu gua tersebut tertutup dengan sebuah batu yg besar sehingga ketiga-tiga orang tersebut tidak dapat keluar daripadaNya.

Maka salah seorang daripada mereka telah berkata " Mari kita memohon pertolongan daripada Allah supaya kita dapat keluar daripada gua ini dengan amalan baik yg telah kita buat".

Orang yg pertama pun teringat:

"Pada suatu ketika, di mana dia merupakan seorang saudagar yg kaya raya dan pernah memiliki kambing yang banyak. Kemudian, datang seseorang yang susah memohon ihsan daripadanya. Dia kemudian memberikan kesemua kambing yang dia ada kepada orang susah tersebut tanpa meninggalkan seekor pun untuknya."

Dia berkata " Jika Allah mengambil kira amalan tersebut sebagai amal baik di sisi Allah, maka bukakanlah pintu gua ini"

Maka pintu gua tersebut pun terbuka sedikit

Orang kedua teringat:

"Dia mempunyai seorang anak dan seorang ibu tinggal bersama-samanya. Pada suatu hari, ibunya meminta untuk meminum air susu. Ketika itu ialah waktu tengah malam dan di mana dia mahu mencarinya. Namun, dia tetap berusaha mencari susu tersebut dengan meminta dari rumah ke rumah. Apabila dia sampai di rumahnya, dia melihat ibunya sudah pun tidur. Dia memegang susu yang dicarinya tadi sehingga ibunya bangun nanti dan sanggup tidak menghiraukan anaknya yang meminta untuk meminum susu tersebut."

Dia berkata " Jika Allah mengambil kira amalan tersebut sebagai amal baik di sisi Allah, maka bukakanlah pintu gua ini"

Maka pintu gua tersebut pun terbuka lagi sedikit

Orang ketiga pun teringat:

"Dahulunya dia seorang yang kaya raya. Pada suatu hari, datang seorang wanita berjumpa dengannya untuk meminta sedikit wang. Namun, dia memberi syarat kepada wanita tersebut jika mahukan wang tersebut, dia perlu tidur bersamanya. Oleh kerana terdesak dan tiada pilihan lain setelah habis berusaha, wanita itu pun bersetuju. Semasa dia ingin berzina dengan wanita tersebut, dia tiba-tiba teringat dan tersedar bahawa apa yang dilakukannya adalah berdosa dan terus memohon ampun daripada Allah. Dia melepaskan wanita itu dan memberikannya wang yang diminta tanpa tidur dengannya."

Dia berkata " Jika Allah mengambil kira amalan tersebut sebagai amal baik di sisi Allah, maka bukakanlah pintu gua ini"

Maka pintu gua tersebut terbukalah sepenuhnya

Moral of the story:

Satu-satunya pergantungan kita hanyalah Allah Taala
- Elaun tak de ke, takut x boleh jawab exam ke, masalah dalam ukhwah ke....semuanya kena berharap pertolongan daripada Allah Taala

:: Sedikit kata2 semangat kepada rakan2 terutama kwn2 bacth 3 PISMP yg kemungkinan elaunnya x berape adem tengah tension ngn study u exam n masalah2 lainlah, juga kpd rakan2 lain...semoga tabah menghanrungi hidup ini::

1 comment:

Shahril said...

hohoho..
amat pedih post ini...
bile elaun kering..
hahhahah

Related Posts with Thumbnails

Komentar