Sep 17, 2008

Jalan ini masih jauh

Perjuangan ini masih jauh, liku-liku dan ranjau masih panjang dan semakin hari semakin sukar. Bagi saya, seorang yang bergelar istiqamah ialah orang yang dapat melawan orang kedua dalam diri mereka. Masing-masing diduga dan diuji oleh Allah dengan dugaan masing-masing. Dugaan dan ujian ini adalah 'test' Allah Taala kepada pembawa-pembawa risalah agama untuk menilai tahap keimanan dan kecekalan hati dalam meneruskan perjuangan para anbia. Dan orang yang berjaya mengatasi ujian itu dengan iman dan taqwa, insya-Allah mereka bakal bersama para syuhada di bawah rahmat dan barakah Allah S.W.T.

Jika saya tidak terlibat dalam perjuangan ini, dugaan dan ujian yang begitu hebat dan banyak mungkin saya tidak lalui tetapi apabila saya meletakkan diri saya dalam perjuangan ini, dugaan dan cabaran menimpa dan tertimap begitu hebat dan yang paling hebat ialah apabila saya harus berlawan dengan diri sendiri. Pelbagai cubaan dilemparkan ke atas diri, kadang-kadang saya merasa sangat sensitif terhadap perkara yang kecil sahaja, kadang-kadang saya terasa bersama sahabat-sahabat tiada rasa ukhwah, sahabat tidak memahami diri menyebabkan diri menjadi murung dan tertekan dan kadang-kadang kita rasa diri ini tidak layak berada di jalan ini jika dibandingkan sahabt-sahabat lain. Astaghfirullahlazim....


Betul...inilah yang saya rasakan sepanjang tempoh ini...sehinggakan kadang-kadang diri sanggup melakukan sesuatu yang di luar kawalan...namun saya bersyukur kerana selain ditimpa masalah dan cubaan, sesungguhnya Allah Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...Allah tidak memerlukan kita tetapi kita sebenarnya yang memerlukan-Nya. Alhamdulillah, kadang-kadang juga Allah campakkan kesedaran dan rakan-rakan yang menyokong dan membantu. Kesedaran akan dasar perjuangan diri, saya cuba menarik kembali diri yang sedang hanyut dibawa arus kegelapan kepada tapak yang saya benar-benar jelas akan matlamat perjuangan ini...


Sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-Nya. Dugaan dan ujian dari Allah adalah untuk menguji samada kita istiqamah atau tidak dalam memperjuangkan agama-Nya. Masyallah semuanya hak Allah, samada Dia mahu campakkan kesedaran atau tidak namun kita sebagai hamba-Nya harus selalu mengingati-Nya dan meningkatkan amal ibadat kepada-Nya agar kiat di bawah bimbingan dan petunjuk Allah Taala supaya diri tidak alpa dan terpesong. Rasulullah tidak melalui jalan yang senang untuk menyeru meng-Esakan Allah malah ujian ditimpa ke atas baginda lebih dasyat jika ingin dibandingkan dengan ujian ke atas diri ini...Allahuakbar....kadang-kadang hamba-Mu ini leka Ya Allah akan kebenaran dan selalu bertindak di luar pemikiran Islam...masya-Allah..betapa hamba-Mu ini menyesal dan insaf akan sikap dan tindakan ku Ya Allah...kau ampunkanlah hamba-Mu ini Ya Allah...aku mahu menegakkan agama mu ini di bumi-Mu ini agar aku beroleh syahid di akhirat sana Ya Allah...


Firman Allah yang bermaksud:
"Wahai orang-rang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Itu sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa yang kamu tidak kerjakan." (As-Saff : 2-3)



Allahlah tujuanku

Rasulullah teladanku
Al-Qur'an pedomanku
Jihad jalan juangku
Syahid cita-citaku

"Biar syahid atau kemenangan"

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Komentar