Sep 4, 2008

Jihad di bulan Mulia


Melangkah ke bulan Ramadhan ibarat melangkah ke medan perang, maka benarlah sirah nabi di mana bulan ni berlakunya Perang besar dalam Islam iaitu Perang Badar yang membawa kepada kemenangan kepada umat Islam. Maka sepatutnya bulan ini merupakan bulan untuk semua umat Islam bermujahadah...jika di negara kita mungkin konsep mujahadah lebih kepada memerangi hawa nafsu namun bagi saudara semuslim kita di negara bergolak seperti Palestin dan Iraq munkin konsep bermujahadah itu berbeza...mereka bermujahadah dengan darah dan air mata di bulan al-mubarak...ketika kita sedang mengeluh dan rasa tidak tahan lagi nak berbuka, sedarlah mereka tidak pernah terlintas isu nak berbuka...tetapi isu untuk merampas kembali tanah air mereka dan menghalau laknatullah Israel di negara mereka, sedang kita menghitung apa ynag hendak dimakan untuk berbuka...nasi ayam ke? nasi kerabu ke?air tebu ke air tuak?...sebaliknya mereka x pernah terlintas untuk makan makanan yang sedap dan banyak, bagi mereka biarlah sedikit dan tidak sedap tetapi cukup untuk menyalurkan aura-aura tenaga ke dalam keringat mereka agar badan boleh terus berjuang menegakkan agama Allah di muka bumi mereka daripada tercemar oleh penjahat-penjahat, malaun-malaun durjana Israel. Pernahkah kita terfikir sejenak bagaimana mereka berpuasa sehari-harian, adakah mereka BERBUKA PUASA atau mereka terus berpuasa selama beberapa hari baru dapat bersua dengan makanan untuk dimakan. Hadis Rasulullah yang bermaksud :

“Sesiapa yang tidak mengambil berat mengenai hal ehwal kaum muslim, bukanlah daripada kalanganku”


Semoga kehadiran Ramadhan ini menjadi madrasah tarbiah yang mantap untuk kita semua agar turut berfikir tentang kesusahan saudara-saudara sesama Muslim...semoga kita memperoleh puasa yang mabrur

“Ketahuilah bahwa di dalam tubuh ini terdapat segumpal darah. Apabila segumpal darah itu baik, maka baik pula seluruh anggota tubuhnya. Dan apabila segumpal darah itu buruk, maka buruk pula seluruh anggota tubuhnya. Segumpal darah yang aku maksudkan adalah hati.” (Hadis Riwayat Al-Bukhari)

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Komentar