Sep 3, 2011

Sayangilah Keluarga Anda

"Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari api neraka" (at-tahrim: 6)

Bismillahirrahmanirrahim...

Kerana gurauan saja boleh meretakkan hubungan murni sebuah keluarga,
Kerana kata-kata yang biasa boleh menghancurkan gelak tawa sebuah keluarga,
Kerana kemarahan yg terpendam boleh meletupkan kasih sayang sebuah keluarga,



Kita mungkin tak merasa apa-apa bila melihat drama di TV atau mendengar cerita kawan2 yang ada masalah dgn keluarga mereka...namun bagaimana masalah tu menimpa kita? Pernahkah kita bayangkan? Keluarga yg kita kata harmoni dan baik sekarang ni adakah kita pasti akan baik selama-lamanya...menyebabkan kita alpa dan lupa untuk berjaga-jaga bahawa Allah mampu untuk melakukan apa saja untuk menguji kita...lebih-lebih lagi kepada keluarga yg berpaling pada jalan-Nya...



Aku selalu ingatkan diri aku dengan firman Allah dlm surah at tahrim setiap kali aku pandang keluarga aku...memang keluarga bukanlah keluarga ustaz dan ustazah...mereka banyak tak tahu tentang agama...dan aku yang diberi kesedaran adakah hanya mampu berdiam diri...hanya mampu berdoa SAHAJA...hanya mampu menunggu PENYELAMAT datang samada dari adik2ku atau orang lain...aku yg sedar ni, yg Allah bagi peluang untuk mendalami ilmu yg sedikit yg tidak diketahui oleh keluargaku...apa yang aku buat?

Akhirnya natijah terlalu lama berdiam dan membiarkan sahaja....maka datanglah ujian dari Allah...masa tu baru tergadah, masa tu baru terasa bahawa ada benda yang tak kena sebenarnya...ini baru di dunia, aku paling takut bila di akhirat kelak mereka mempersoalkan aku...aku yg tahu tak bagitahu pun mereka, tak bimbing mereka, x nasihat mereka...masa tu dh terlambat...sebanyak mana sekalipun amalan aku masa tu semuanya tersekat di pintu syurga, akhirnya...

Ya Allah, sungguh besar kebesaranMu, sungguh hebat tarbiahMu, ampunkanlah aku dan bimbinglah aku untuk membimbing keluargaku agar kami sama-sama merasa nikmat di syurga Mu...

Aku selalu ingatkan diri aku,
Orang yg didik keluarganya dgn duit, maka akan menjadi keluarga duit,
Orang yg didik keluarganya dgn hiburan, makan akan menjadi keluarga hiburan
dan orang yg didik keluraganya dgn agama, maka akan menjadi keluarga agama

....sedang membina kekuatan demi kekuatan, janganlah jadikan ujian ini sebagai penghalang kepada usaha aku untuk keluarga aku...



my beloved usrati 4ever

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Komentar